by Harry Hugens
Share
Het Klimaatakkoord gaat zakelijk autorijdend Nederland veel geld kosten
Op 28 juni 2019 heeft het Kabinet na lang onderhandelen met haar coalitiepartners de tekst van het definitieve Klimaatakkoord gepubliceerd. Dit akkoord heeft op vele vlakken consequenties voor iedereen die in Nederland woont, werkt en onderneemt. De ambities van het Kabinet zijn groot. Zo wil het Kabinet een groot aantal maatregelen al op 1 januari 2020 invoeren. Hiervoor is het echter wel noodzakelijk dat het Klimaatakkoord ook ongeschonden door de Eerste Kamer komt. In de Eerste Kamer heeft het Kabinet namelijk na de laatste Provinciale verkiezingen geen meerderheid meer! Maar als we er van uit gaan dat dit Akkoord door de Eerste Kamer wordt aangenomen, wat staat zakelijk autorijdend Nederland dan voor het komende jaar te wachten op fiscaal gebied? Het Kabinet wil de automobilist ‘niet uit de fossiele auto jagen, maar juist verleiden emissieloos te gaan rijden’. Doel daarbij is dat iedere auto die vanaf 2030 wordt verkocht rijdt op waterstof of op stroom. Het kabinet heeft om dit doel te bereiken o.a. de volgende fiscale en financiële gevolgen voor emissieloze auto’s vastgesteld.
Allereerst wordt de in de Autobrief II genoemde beëindiging van de stimulering van elektrische auto’s per 1 januari 2021 zodanig aangepast dat de stimulering met stapsgewijze aanpassingen nu doorloopt tot en met het jaar 2025. Dit betekent dat langer gebruik kan worden gemaakt van de verlaagde bijtelling voor de auto van de zaak. Echter waar nu in 2019 voor zakelijke emissieloze auto’s het verlaagde bijtellingspercentage voor het privégebruik van de elektrische auto van de zaak wordt berekend over een maximum van € 50.000 van de catalogusprijs, daalt dat maximum in 2020 naar € 45.000 en zal dat vervolgens verder dalen naar maximaal € 40.000 in 2021. Daarnaast wordt de verlaagde bijtelling, die nu in 2019 4% bedraagt, per 1 januari 2020 verhoogd naar 8% en loopt het bijtellingspercentage op naar 22% in 2026. Vanaf dat jaar geldt voor de zakelijke auto dan hetzelfde bijtellingspercentage als voor alle andere auto’s.
Als we al deze beoogde aanpassing projecteren op de zakelijke autorijder, komt het financiële plaatje er, op basis van het toptarief in de IB van 2019, voor een elektrische auto van de zaak met een cataloguswaarde van € 50.000 de komende jaren er als volgt uit te zien:
Jaar | Bijtellings- percentage |
Maximale cataloguswaarde |
Bijtellings- percerntage voor het meerdere |
Bruto bijtelling |
Tarief | Netto bijtelling |
Extra netto kosten per jaar t.o.v. jaar 2019 |
2019 | 4% | € 50.000 | 22% | € 2.000 | 51,75% | € 1.035,00 | n.v.t |
2020 | 8% | € 45.000 | 22% | € 4.700 | 51,75% | € 2.432,25 | € 1.397,25 |
2021 | 12% | € 40.000 | 22% | € 7.000 | 51,75% | € 3.622,50 | € 2.587,50 |
2022 | 16% | € 40.000 | 22% | € 8.600 | 51,75% | € 4.450,50 | € 3.415,50 |
2023 | 16% | € 40.000 | 22% | € 8.600 | 51,75% | € 4.450,50 | € 3.415,50 |
2024 | 16% | € 40.000 | 22% | € 8.600 | 51,75% | € 4.450,50 | € 3.415,50 |
2025 | 17% | € 40.000 | 22% | € 9.000 | 51,75% | € 4.657,50 | € 3.622,50 |
2026 | 22% | n.v.t | 22% | € 11.000 | 51,75% | € 5.692,50 | € 4.657,50 |
Voor de ‘modale’ zakelijke autorijder komt het financiële plaatje er, op basis van het tarief van 38,1% in de IB van 2019, voor een elektrische auto van de zaak met een cataloguswaarde van € 50.000 de komende jaren er als volgt uit te zien:
Jaar | Bijtellings- percentage |
Maximale cataloguswaarde |
Bijtellings- percerntage voor het meerdere |
Bruto bijtelling |
Tarief | Netto bijtelling |
Extra netto kosten per jaar t.o.v. jaar 2019 |
2019 | 4% | € 50.000 | 22% | € 2.000 | 38,10% | € 762,00 | n.v.t |
2020 | 8% | € 45.000 | 22% | € 4.700 | 38,10% | € 1.790,70 | € 1.028,70 |
2021 | 12% | € 40.000 | 22% | € 7.000 | 38,10% | € 2.667,00 | € 1.905,00 |
2022 | 16% | € 40.000 | 22% | € 8.600 | 38,10% | € 3.276,60 | € 2.514,60 |
2023 | 16% | € 40.000 | 22% | € 8.600 | 38,10% | € 3.276,60 | € 2.514,60 |
2024 | 16% | € 40.000 | 22% | € 8.600 | 38,10% | € 3.276,60 | € 2.514,60 |
2025 | 17% | € 40.000 | 22% | € 9.000 | 38,10% | € 3.429,00 | € 2.667,00 |
2026 | 22% | n.v.t | 22% | € 11.000 | 38,10% | € 4.191,00 | € 3.429,00 |
Samengevat kan worden geconcludeerd dat de financiële lasten voor de elektrische zakelijke autorijder de komende jaren fors zullen stijgen. Het is dan ook maar de vraag is of het doel van het Kabinet (iedere auto die vanaf 2030 wordt verkocht, rijdt op waterstof of op stroom) hiermee wordt gehaald. Voor de huidige elektrische zakelijke autorijders zullen de gevolgen van het Klimaatakkoord op korte termijn beperkt blijven. Voor de auto van de zaak geldt immers voor de fiscale bijtelling de zogenaamde 60-maandenregeling. Dit houdt in dat de bijtelling voor deze auto gedurende een periode van 60 maanden na de datum van eerste toelating (DET) ongewijzigd blijft. Daarna is er echter geen ontkomen aan een verhoogde bijtelling voor de elektrische auto van de zaak.
Voor de zakelijke autorijder die momenteel overweegt om elektrisch te gaan rijden, kan ik alleen maar adviseren omdat dan ook nog dit jaar te gaan doen. Als deze auto een datum eerste toelating (DET) heeft in 2019, profiteert u nog 60 maanden lang van een bijtelling van 4% over een cataloguswaarde van maximaal € 50.000. Wacht dus niet te lang, want zoals een goed autoverkoper altijd zegt, de voorraad is beperkt en de levertijden zijn lang!
De op 2 april 2020 ingevoerde NOW-regeling is per 3 april 2020 op enkele punten gewijzigd en verduidelijkt.
Het kabinet heeft vandaag, 17 maart 2020, besloten om vanwege het coronavirus uitzonderlijke economische maatregelen te nemen.