by Harry Hugens

Share

door Harry Hugens

Deel

Meer informatie hierover? Schrijf je nu in voor een actualiteitencollege!

Meer duidelijkheid over de opvolger van de Wet DBA

Minister Koolmees heeft recent de voortgang van de uitwerking van de maatregelen over het ‘werken als zelfstandige’ gepubliceerd. In deze publicatie zijn de (nadere) contouren geschetst van de opvolger van de Wet DBA. Hij komt met een concrete uitwerking van drie maatregelen waarmee bescherming wordt geboden aan de onderkant van de arbeidsmarkt, ruimte voor ondernemers wordt gegeven aan de bovenkant van de arbeidsmarkt en meer duidelijkheid komt voor opdrachtgevers en zelfstandigen over de status van de arbeidsrelatie.
Het gaat hierbij om de volgende maatregelen:
  • Aan de onderkant komt er een minimumtarief voor ZZP’ers van € 16,- per uur. Dit is een alternatief voor de verplichte arbeidsovereenkomst voor ZZP’ers aan de onderkant van de arbeidsmarkt.
  • Aan de bovenkant komt er een Zelfstandigenverklaring, die niet alleen vooraf zekerheid geeft over loonheffing en werknemersverzekeringen, maar ook zover mogelijk over arbeidsrechtelijke gevolgen, pensioenverplichtingen en CAO-bepalingen.
  • Voor alle opdrachtgevers van zelfstandigen komt er met de Opdrachtgeversverklaring een instrument om zekerheid vooraf te krijgen. De bedoeling is dat deze zekerheid via een Webmodule verkregen kan worden.
De Minister wil met deze maatregelen volop ruimte geven aan echte ondernemers. Zo wil hij opdrachtgevers en ZZP’ers meer duidelijkheid geven in welke gevallen er volgens de wet geen sprake is van een dienstbetrekking. Dit past in de lijn van het gegeven dat opdrachtgevers niet onverwacht geconfronteerd willen worden met een naheffingsaanslag loonheffingen en de werkgeversverplichtingen die bij een arbeidsovereenkomst horen. Deze genoemde maatregelen moeten ervoor gaan zorgen dat bij opdrachtgevers de huiverigheid/angst om een ZZP’er in te huren wordt weggenomen. Niet onbelangrijk is om te melden dat onder de huidige wetgeving ZZP’ers onnodig belemmerd worden om te ondernemen. ZZP’ers aan de bovenkant van de arbeidsmarkt ervaren te weinig vrijheid om te kiezen voor het ondernemerschap. Door de onzekerheid over de kwalificatie van hun arbeidsrelatie, voelen ze zich gehinderd in het ondernemen.
De Minister vindt het belangrijk dat een ZZP’er om de juiste redenen kiezen voor het ondernemerschap. Het gedwongen aan de slag gaan als ZZP’er (bijvoorbeeld in de vorm van een schijnconstructie) is ongewenst en ontoelaatbaar. Het levert oneigenlijke concurrentie op tussen werknemers en zelfstandigen en de Minister wil daarom hier hard tegen kunnen optreden. De Minister wil verder met zijn voorgestelde maatregelen mensen nadrukkelijk tegen armoede beschermen. Sommige ZZP’ers werken momenteel langdurig en structureel voor een (te) laag tarief. Het tarief is niet voldoende om te kunnen voorzien in de noodzakelijke levensbehoeften, een adequate arbeidsongeschiktheidsverzekering en/of te sparen voor tegenslagen, zoals het uitblijven van opdrachten. De hiervoor door de Minister Koolmees voorgestelde maatregelen omvatten veel (aanvullende) eisen en voorwaarden waaraan opdrachtgevers en opdrachtnemers vanaf 1 januari 2021 in de praktijk moeten voldoen om de gewenste vrijwaring van o.a. de heffing van de Loonheffing en Werknemersverzekeringen te kunnen verkrijgen.
Het gaat echter te ver om deze allemaal in dit Blog te benoemen en uit te werken. Ik nodig u daarom graag uit om mijn Actualiteitencollege Loonheffingen & Arbeidsrecht bij te wonen dat ik dit najaar op diverse plaatsen in het land organiseer. In dit college wordt u namelijk in begrijpelijk taal volledig bijgepraat over alle details van de plannen van Minister Koolmees en alle andere nieuwe wet- en regelgeving die per 1 januari 2020 wordt ingevoerd.

Gerelateerde berichten

  • Op 24 mei 2024 heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan over het recht op een loonkostenvoordeel (LKV) bij een overgang van een onderneming. De Hoge Raad heeft beslist dat het recht op LKV van de overdragende werkgever mee overgaat naar de overnemende werkgever. 

  • Met ingang van 1 januari 2025 wordt het lage-inkomensvoordeel (LIV) afgeschaft, het loonkostenvoordeel (LKV) oudere werknemer afgebouwd en worden de criteria voor het LKV herplaatsen arbeidsgehandicapte werknemer verruimd.

  • In de modelovereenkomsten die zijn gebaseerd op vrije vervanging, staat dat de opdrachtnemer zich vrij mag laten vervangen en dat er daardoor geen sprake is van een dienstbetrekking. Maar de uitspraak van de Hoge Raad zegt nu dat er bij vrije vervanging wél sprake kan zijn van een dienstbetrekking.

  • Als een arbeidsrelatie wordt beëindigd zonder dat het UWV of de kantonrechter hierbij betrokken zijn, noemen we dat een ontslag met wederzijds goedvinden.